INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Piotr Arkudius (Άρκούδιος, Arcudius, Arkudeusz)  

 
 
1562 lub 1563 - 1633
Biogram został opublikowany w 1935 r. w I tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Arkudius Piotr (Άρκούδιος, Arcudius, Arkudeusz) (1562 lub 3–1633), Grek z Korcyry, odegrał ważną rolę w dziejach unji brzeskiej. W r. 1578 wstąpił do kolegjum greckiego św. Atanazego w Rzymie, tam otrzymał święcenia kapłańskie. Pierwszy z wychowańców kolegjum uzyskał 24 I 1591 doktorat teologji i filozofji. W tymże roku z polecenia Grzegorza XIV do Polski w celu pozyskania prawosławnych wysłany dla katolicyzmu, przybył z Rzymu z biskupem łuckim Bernardem Maciejowskim, gorliwym zwolennikiem zjednoczenia Rusinów z Rzymem. Podczas pobytu w Polsce 1591–3 pozyskał dla katolicyzmu Hipacego Pocieja; próbował również, bezskutecznie, zjednać dla Rzymu ks. Konstantego Ostrogskiego. Od r. 1593–1596 znajdował się w Rzymie, był obecny podczas zaprzysiężenia unji w r. 1595 przez biskupów ruskich Pocieja i Terleckiego, z którymi powrócił do Polski. Przebywa w Łucku, Janowie, Warszawie, w Brześciu w czasie synodu 16–20 X 1596. Utrzymuje bliskie stosunki z Pociejem, Terleckim, Maciejowskim, bp. wileńskim Benedyktem Wojną, Lwem Sapiehą i in. Wywarł podobno wpływ na późniejszego męczennika Jozafata Kuncewicza. Na prośby Pocieja, Zygmunt III 23 VIII 1599 nadał A-owi, pod warunkiem pełnienia obowiązków nauczyciela w projektowanem seminarjum brzeskiem, wieś Torokanie w woj. brzeskiem, odebraną od archimandrji żydyczyńskiej. Spowodu tego wynikł długi zawzięty spór pomiędzy A. i prawosławnym biskupem lwowskim Gedeonem Bałabanem. A. nie rozpoczął działalności pedagogicznej w Brześciu. Natomiast wziął udział w poselstwie Lwa Sapiehy do Moskwy w r. 1600, które miało wśród innych zadań pozyskać Moskwę dla katolicyzmu. Wyruszył do Moskwy pod pozorem poszukiwań rękopisów greckich w Kremlu. Moskwy nie nawrócił, a rękopisów też nie znalazł, o czem zawiadamił kardynała San-Giorgio w liście 16 III 1601 z Możajska, dokąd przybył razem z Sapiehą. Zapewne jako wynagrodzenie za trudy, poniesione podczas podróży do Moskwy, Zygmunt III »za zaleceniem« Lwa Sapiehy nadał mu archimandrję w Ławryszewie. Potem A. otrzymał protopopję pińską, którą za zezwoleniem króla w r. 1603 zamienił na archimandrję kobryńską. Przebywał w Polsce prawdopodobnie do r. 1609, w którym, opatrzony polecającym listem biskupa Benedykta Wojny do Pawła V, udał się do Rzymu; tam w ostatnich latach życia pracował w bibljotece kolegjum greckiego św. Atanazego oraz był cenzorem książek. Przeszedł na obrz. łaciński, jednak stosunków z unitami polskimi nie zerwał i utrzymywał korespondencję z metropolitą Rutskim, który w memoriale, złożonym 1623 Kongregacji rozkrzewienia wiary, w skargach na prześladowania unitów powołuje się na A. jako na świadka (Harasiewicz, Annales, 259, 261). W chwilach krytycznych dla unji podtrzymywał ją. W liście do Kong. Propagandy z d. 7 VIII 1626 zaświadczył, że liturgja unitów w Polsce jest zgodna z liturgja Jana Złotoustego i Bazylego Wielkiego i nie sprzeciwia się dogmatom kościoła katol. Zmarł w Rzymie w r. 1633. Powszechnie przyjmowana wiadomość o pochowaniu go w kościele św. Atanazego nie jest pewna.

Działalność Arkudjusza w Polsce nie jest dostatecznie znana. O pracy pedagogicznej i naukowej – jeżeli wogóle była – nic konkretnego nie wiadomo. Niewątpliwie oddziałał na ustalenie obrządku unickiego. Jako znawca rytuału greckiego opracowywał poprawny tekst, przekładał na łacinę formuły i modlitwy (np. przy sakr. bierzmowania i ślubu), które Pociej wydawał w jęz. ruskim. Działalność jego literacka silnie związana jest z Polską: 1) w dziełach swych wspomina A. o dziejach unji w Polsce; 2) pismami swemi wywiera wpływ na utwory Pocieja lub dostarcza mu materjału; 3) dedykuje swe pisma wybitnym osobistościom w Polsce; 4) drukuje w Polsce. Do pierwszej kategorji należą Historia Collegii Graecorum (rkp. w arch. kolegjum greckiego w Rzymie cyt. Legrand), która wspomina o nawróceniu Pocieja i próbach pozyskania Konstantego Ostrogskiego, oraz Historia de Ruthenorum cum Romana Sede unione (rkp. zaginiony). Wpływ na nasze piśmiennictwo a szczególnie na Pocieja – jak to wykazał Studziński – wywarło dzieło Libri VII de concordia Ecclesiae occidentalis et orientalis in septem sacramentorum administratione, wydane wprawdzie po raz pierwszy w Paryżu 1619 (2-gie wyd. 1626, 3-cie wyd. 1672), ale znane poprzednio w rękopisie. Nie jest dotychczas rozstrzygnięta sprawa autorstwa Pocieja i Arkudjusza słynnej anonimowej »‘Aντίρρησις abo Apología przeciwko Krzysztofowi Philaletowi« (1600), istnieje jednak w rkpsie łaciński traktat A. Apología adversus Chr. Ph. W Krakowie wydał A. tłumaczenie Bessariona (1602) i Beccosa (1603) o pochodzeniu Ducha Św.; obydwa te przekłady poświęcił swemu »dobroczyńcy i protektorowi« B. Maciejowskiemu, a De concordia Zygmuntowi III.

 

Legrand E., Bibliographie hellénique du XVII siècle, Paris 1895, III 209–232, życiorys, bibljografja druk. i rękop., wyjątki i streszczenia pism; L. Petit w Dict. de Théol., I; G. Hofmann w Lexikon f. Theol. u. Kirche, e. M. Buchberger (1930), I, 622; K(orolewskij) C. w Enciclopedia Italiana; Stebelski I., Dwa wielkie światła, Wil. 1781; Susza J., Cursus vitae, Rzym 1665 (2-gie wyd., Bruksela 1865). Artykuły Encykl. Powsz. 1862 i kościelna (ks. Nowodworskiego) 1873 przestarzałe. – O działalności na Rusi: Charłampowicz K., Zapadnorusskija praw. szkoły, Kazań 1898, s. 491–4; Żukowicz P., Sejm. borba, Pet. 1901; Sawicz A., Zapad. russ. uniat. szkoły XVII–XVIII w., Trudy Biełorus. Hosud. Un. w Minske, 1922, nr 2/3, s. 149– 50; Likowski E., Unja brzeska, W. 1907 (mylna pisownia »Arkadjusz«). Niewiele przynoszą panegiryczne: Guépin A., Un apôtre d’union des églises. S. Josaphat, Paris 1897, s. 13–14; Wołyniak, Z przeszłości zak. bazyljańskiego na Litwie i Rusi (Przew. Nauk. i Lit. 1904, t. 32, s. 261). O misji do Moskwy: Pierling P., La Russie et le Saint Siège, Paris 1897, t. II, s. 375–6. O wpływach literackich i współpracy z Pociejem: Jocher, III, nr 9452; Studziński C., Ze studjów nad literaturą polemiczną. R. A. U. W. fil., ser. II, t. 28 (og. zb. 43), s. 89–96; Tretiak J., Piotr Skarga, Kr 1912, s. 212–3; Skabałanowicz M., Ob. Apokrizisie Chr. Filaleta, Petersburg 1879, s. 156–57; Woźniak M., Istorja ukr. literatury, Lw. 1921, II t.; Fijałek J. ks., Losy unji florenckiej, Sprawozd. P. A. U., 1934 styczeń, s. 24; Andrusiak M., Kw. Hist. 1933, s. 651. Dokumenty: Akta Zap. Ros., t. IV, nr 141 i 155; Akty J. Z. R. II, nr 13; Archiw J. Z. Ros., cz. II, t. I, nr 8, s. 70; Opis. dok. arch. unjat. mitr., nr 248. Rkp. B. Nar. w Warszawie Pol. F. I, nr. 49. Informacja o opactwach wileńskiem, ławryszowskiem, o dobrach w Torokaniach: Theiner, Vet. Mon. III, nr 245. Listy: Hofmann O., Die Wiedervereinigung der Ruthenen. Orient. Christ., 1925, vol. III, nr 12, s. 132–33. Znajdują się także w Archiwum Centralnem Tow. Jezusowego w Rzymie, dział »Germaniae«, t. 177, fol. 142–3 nn. listy z Polski z lat 1596/7; ma je niebawem ogłosić ks. Urban w »Oriens«.

Kazimierz Chodynicki

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.